Internet var bättre förr

Är det bara jag som finner youtubes rekommendationer bisarra? Den senaste tiden har jag blivit rekommenderad både en video med ett sammandrag av en cricket-match mellan England och Pakistan samt flera anti-Hillary videos. Så google tror att jag är en pakistansk-amerikansk Trump-supporter som bor i Sverige. Vilket är dumt eftersom jag inte skulle stödja en kandidat som tror att autism beror på vacciner. Ja, ja det finns andra anledningar att frukta Trump – ungefär en lista så lång av anledningar att den inte skulle rymas på ett sänglakan – men hans antivetenskap om autism är värt att nämna här. Förresten han är inte helt ensam, den gröna presidentkandidaten Jill Stein har svårt att försvara vacciner och hon vill ha en ny utredning om 11, september. Kanske hon kan ta en del av konspirationsteori-rösterna från Trump. Ja det är egentligen poängen, att konspirationsteorier som bl.a. går ut över autistiska nu är så mainstream att presidentkandidater i ett västland – och USA är inte vilket västland som helst – kan skrika ut dem. Tack för det Google!

Jag kan inte låta bli att skriva en formel. Formeln för antalet pakistansk-amerikaner i Sverige som stödjer Trump (A): A=PXY/Z där X är antalet amerikaner i Sverige, Y antalet pakistan-amerikaner, Z antalet amerikaner och P andelen av amerikaner som stödjer Trump. Det var tjugo år sedan jag senat hade en mattelektion, men man använder ändå matte i t.ex. studier, jag hoppas jag inte har helt fel.

Leave a Reply

