Lyxfällan och sjukskrivning

Efter att ha “binge watched” Lyxfällan undrar jag om tv-serien har ett destruktivt budskap för oss med sjukbidrag? Eftersom “extremt” är ett överanvänt ord i serien, problemet har att göra med att serien är extremt tydligt manusbunden. Några av deltagarna, inte alla men några, i serien presenteras av dramatiska skäl som sjuka eller ha vissa handikapp. Det kan vara ångest, utbrändhet eller, faktisk vanligt, alkoholism, men programledarna kräver ändå att deltagarna ska jobba 40 h i veckan. Förutsägbart kommer deltagaren, tidigare beskriven som sjuk, att börja jobba heltid och när programledarna kommer tillbaka en månad senare kommer deltagaren att vara lycklig och framgångsrik. Det passar deras dermatologi, men budskapet blir att vilket problem de än hade var tydligen lösningen att jobba heltid. Den lutherska arbetsmoralen slår sjukdomar.

I verkligheten fungerar det inte så. Ska jag behöva förklara att personer med sjukdomar eller handikapp, kanske inte kan jobba heltid? Själv har jag sjukbidrag på halvtid, min asperger gör det omöjligt att jobba heltid. Detta är oberoende av vad programledarna till Lyxfällan tror. Åt andra sidan, programmet och de två programledarna inspirerade mig till ett sparande på några tusenlappar i månaden. De skulle säkert vara nöjada med att vara en sådan positiv inspiration.

2 thoughts on “Lyxfällan och sjukskrivning

  1. Har faktiskt inte kollat på lyxfällan, men är det som du säger är det ju fruktansvärt och kanske en bidragande orsak till att folk tror att personer som är sjukskrivna pga psykisk ohälsa inte är sjuka “på riktigt”. Som du säger borde samhället tvärtemot acceptera att vi alla har olika arbetsförmåga, och att normen inte borde vara att kämpa sig upp till 100% utan istället att vi skall stanna på den nivån där man mår bäst.

    1. Jag tycker några enstaka avsnitt har varit precis så. Visst det är synd fast nästa humoristisk biland, tänker på ett avsnitt när en psykolog (tror han hade den titeln) menade att deltagaren var utbränd men tio min senare sa programledarna åt honom att gå från 75% till 100 % anställning (deltagaren hade ärvt ett bondgård och jag tror han var svetsare).

Leave a Reply

