Några ord om gluten

En kille in en asperger-grupp jag är med har lite konstiga idéer. För att uttrycka sig annorlunda, han är snäll och schysst men han tror för mycket på allt han läser på nätet. Ett exempel på det är att han kan föreläsa om autism och gluten. Senaste gången vi träffades hade han läst en studie som visade att glutenfri kost var bra för autistiska. Och jag frågade mig själv om jag ska säga till honom: “Men det finns review artiklar som har gått igenom flera studier på ämnet (Marí-Bauset, S et al., 2014) (Buie, T, 2013) och inte har hittat några bra bevis för ‘behandlingen’”

Men för att vara ärlig, jag har inga speciella kunskaper om diet och autism. Om eventuell läsare följer en glutenfri diet har jag givetvis ingen åsikt om det, fortsätt med det. Pubmed, databas för vetenskapliga studier, är inte till för amatörer. Både killen jag nämnde och jag själv är amatörer. Ta inte medicinska råd från oss.

PS. För att visa att tron på att vissa specifika dieter, som glutenfri kost, kan ge makalösa hälsovinster är ett ämne som ligger i tiden kan jag hänvisa till ett radioprogram: Mat och magi, Sveriges radio.

Leave a Reply

