Empati och autism

Kortversion av detta inlägg: det är en myt att autistiska saknar empati. Lång version: Förra veckan hade vi på en kurs för personer med högfungerande autism en kort diskussion om empati. Som jag minns det påstod många för kanske tio år sedan att asperger betyder att man inte har empati. Jag tror det var Camilla Läckberg som påstod just det i en av sina deckare. Eva Lundgren skrev i förbifarten i en debattartikel att tjejen i Män som hatar kvinnor hade asperger, eftersom hon inte hade empati. Och en kille på flashback undrade om MDMA, ecstasy, skulle bota autism eftersom ecstasy ger empati och autistiska saknar empati. Jag säger inte att detta är bra exempel, det kan speciellt gälla det sista exemplet. Plus har jag orättvist utpekat någon som okunnig ber jag om ursäkt, men det råkar vara de exemplerna jag har i huvudet.

Huvudpoängen är helt enkelt att det finns en myt om att autistiska skulle sakna empati. En myt som borde ha försvunnit sedan länge. Låt mig därför delge vad vi sa om just detta ämnet. Problemet är inte att autistiska generellt skulle sakna empati. Problemet är att vi har för mycket empati för den här världen (subjektiv påstående). Däremot har vi problem med sociala koder och kan av misstag såra någon, men det är inte samma sak som att sakna empati. Tvärtom, de som saknar empati, vet att de såra eller skadar personer, men de gör det i alla fall. Så poängen är, för att upprepa mig själv, det är en myt som måste död. En myt jag nästan trodde hade försvunnit, eftersom jag inte kan påminna mig några exempel på påståendet från de senaste åren.

Ps. Av naturliga skäl tänker jag i vanliga fall inte skriva om vad som sägs på en grupp som ovanstående. Men så länge jag inte skriver ner något personligt – och givetvis skulle jag aldrig nämna namn – tycker jag det går bra.

Leave a Reply

