Tandvård

Nyligen gick jag två gånger till en privat psykolog. Hon var optimistisk och en av anledningarna till att hon var det var all hjälp vi kan få från samhället. Att hjälpa och stödja de behövande är vad samhället gör. Men jag funderar på hur mycket man kan begära av samhället?

Ett exempel på hjälp är att jag kommer att få en ny framtand helt gratis från samhället, även om den typen av vård vanligtvis kostar en fyr- om inte femsiffrig summa. Detta har att göra med min diagnos och att jag har ett så kallat “grönt kort” som ger billig tandvård. Men för att börja från början. I min ungdom var jag med om en cykelolycka. Det var inte speciellt farlig, den enda permanenta skadan var just en framtand. Trots skadan satt tanden kvar och det var inte förrän i maj i år, över två decennier efter olyckan som framtanden “gav upp” och fick tas ut.

Tyvärr var det sommar och jag fick ingen remiss vidare till protetiken förrän fyra månader senare. Efter det kom nästa flaskhals, nämligen frågan de skulle betala hela summan för implantat och en konstgjord tand. Det visade sig att de betalar. Fast på grund av byråkrati har det redan gått sju månader och först nu nästa vecka kommer jag att träffa en käkkirurg och det är bara för undersökning. Under sju månader har jag fått gå omkring med dåliga, provisoriska tänder som man inte kan bita med och som ramlar ur var och varannan vecka. Det är jobbigt att springa till tandakuten så ofta och naturligtvis tar det resurser från tandakuten de kunde ha använt till annat om det inte hade tagit sådan tid att få en permanent tand. Så frågan är, är man bortskämd om man tycker mer än sju månaders väntan för en tand är mycket, när man får tanden gratis?

Leave a Reply

