Mer om empati

empathy-9550064_l

Två teman jag återkommit till flera gånger är först frågan om vi är sjuka, felkonstruerade eller om autismspektrument är något naturligt. Det andra återkommande temat, som även detta inlägg handlar om är empati och autism. Men inte på det sättet du kanske tror. Det jag tar upp är neurotypiska problem när det gäller att förstå oss inom autisspektrumet. Lustigt nog har jag skrivit om när det gäller dejtande. Fast det (sex och samlevnad) är bara en del av fenomenet. Det är antagligen så enkelt att vi människor har svårt för att förstå personer som är väldigt annorlunda oss själva, därav empatiproblem mellan grupper, i detta fallet problem mellan autistiska och neurotypiska. Min poäng är att empati går åt båda hållen och här håller psykologen jag träffade i våras med. Om förståelse inte går båda vägarna blir det konstigt. “Det är ett problem att om du inte förstår mig. Fast om jag inte förstår dig är det helt okej. Se jag är normal, du är aspi. Jag har empati eftersom jag är normal och behöver aldrig anstränga mig för att förstå de avvikande. Det är du som ska förstå mig, annars kallar jag dig empatilös”

För att ta ett enkelt exempel. Enligt en uttjatad stereotyp hatar kvinnor att män aldrig frågar efter vägen. Det är inte så att jag här talar för alla män eller för alla med ASD, men för mig är det ingen enkel lösning att fråga efter vägen. Det är en svår lösning. För att frågar efter hjälp måste du först förklara vart du ska, och sedan uppfatta främlingens förklaring, två saker som kan gå fel. Jag har gått vilse i Köpenhamn just eftersom jag frågade efter vägen. Det är enklare att använda en karta.

Poängen är att för mig demonstrera kvinnan i klyschan hur dåliga vi är på att förstå varandra. Hon förstår inte att andra kan ha svårare att fråga om vägen än vad hon har. Det är helt förståeligt att hon inte förstår. Jag säger inte att jag är bättre själv. Jag tror vi lätt missförstår de som av olika skäl är väldigt olika oss själva. Du behöver inte anstränga dig för att förstå alla i världen, som jämfört med dig, är annorlunda. Men tänk på att empati kan gå åt båda hållen.

Leave a Reply

