Ibland är huvudvärk psykologiskt, ibland är ångest somatisk

Bigthink lade upp en artikel med rubriken What if anxiety or depression is masking a more urgent problem. Det är något som jag har tänkt på sedan jag läste boken Prozac av Elizabeth Wurtzel. I boken beskriver hon hur hon var gravid och inte upptäckte det förrän hon fick missfall. Som jag förstod det trodde hon hennes graviditetssymtom var depression och ångest. Jag menar inte att att graviditet är ett “urgent problem” utan att hon missförstod något somatiskt som något psykologiskt. (Hoppas det var rätt ordval.) Som ung fick man lära sig att huvudvärk och magont skulle vara psykologiskt och inget att behandla somatiskt. En person i tjugoårsåldern som tror hen har fått en hjärtattack har med nästan 100% sannolikhet en ångestattack inte hjärtproblem. Men jag kan inte påminna mig att jag någonsin fick höra motsatsen, att vissa symtom skulle kunna bero på något somatisk istället för psykiska problem. Visst psykiatriker har skickat mig på provtagning men ingen har någon gång pratat om somatiska sjukdomar med mig.

Mitt konkreta exempel på hur svårt det verkar vara för psykiatrin att fundera på om dina symtom kan ha andra orsaker än psykologiska är den gången jag var inlagd för ångest och yrsel. Jag hade kraftig yrsel och den vården jag fick var kraftig psykofarmaka eftersom de tydligen var övertygad om att yrseln berodde på ångest. Till psykiatrins försvar var det jag som gick till psykiatrin och sa jag hade panikångest, men jag beskrev också min yrsel och att yrseln i sig gav mig ångest. I efterhand har jag tänkt att om jag hade gått till den vanliga akuten istället för psykakuten och klagat på kraftig yrsel hade jag möts på ett annat sätt. Deras första val hade inte varit att skylla på ångest, eller hade det? För kännedom, åratal senare gick jag igenom en yrselutredning och de hittade inget fel på mig. Vi kan inte veta varför jag hade (och har) problemet.

Leave a Reply

