Ögonkontakt och autism

 

Från artikeln: Researchers shed light on underlying reasons for eye-avoidance by individuals with ASD:

“The findings demonstrate that, contrary to what has been thought, the apparent lack of interpersonal interest among people with autism is not due to a lack of concern,” says Nouchine Hadjikhani, MD, PhD, director of neurolimbic research in the Martinos Center and corresponding author of the new study. “Rather, our results show that this behavior is a way to decrease an unpleasant excessive stemming from overactivation in a particular part of the brain.”

Ovanstående är som synes från en artikel om varför autistiska undviker ögonkontakt. Jag tror många av oss hade kunnat berätta att det är fysiskt obehagligt att se någon i ögonen. Och att det är därför vi undviker ögonkontakt – inte för att vi är ointresserade av andra. Därför var min första tanke: “Har ‘de’ hittat på en teori om oss och ögonkontakt utan att ens fråga oss? Det skulle vara som om jag tror att homosexuella är homosexuella för att de har blivit sårade av någon från motsatt kön och inte ens frågar homosexuella om det stämmer”. Men det kan vara för orättvist av mig. Den bra nyheten är att vi får bekräftat varför vi ogillar att se någon i ögonen. Det är ett mätbart fenomen.

Detta berör också vad jag har skrivit om tidigare, nämligen hur svårt det kan vara att förstå personer som är olik en själv. Jag tycker det är fysiskt obehagligt att titta någon i ögonen. Jag har ingen anledning att inte anta det är samma sak för andra. När jag växte upp och undvek ögonkontakt kanske det inte bara för för mig, utan också av hänsyn till andra. Ja, jag kan på rak arm minnas ett tillfälle då jag tänkte på det sättet: “Du ska inte behöva titta mig i ögonen”. Men det tolkas alltså som om jag var ointresserad av omgivningen. Som sagt var, vi verkar ha svårt att förstå varandra.

Leave a Reply

