Psykisk sjukdom och framgång : inlägg I

Både Karin Bojs, svensk vetenskapsjournaist (om jag behöver berätta det?), och den kanadensiska författaren Douglas Coupland har skrivit att framgångsrika personer ofta har psykiskt sjuka släktingar. Om två så olika personer har skrivit samma måste det betyda att det är en ide som ligger i tiden. Tanken är att om du har en psykiskt sjuk släkting, är du själv tillräckligt annorlunda för att kunna förändra världen, men inte tillräckligt konstig för att vara sjuk.

Även om det tekniskt sätt inte är en sjukdom att vara i autismspektrumet skulle min familj kunna vara bevis A för hypotesen. Jag själv har inte har kommit långt i livet men min familj är högproduktiv. Jag är så annorlunda att jag är handikappad i detta samhälle. Mina föräldrar sticker också ut från mängden. För dem innebar det att de kunde göra en klassresa uppåt. En resa upp till den akademiska övre medelklassen. Mina systrar är så duktiga att jag i det närmaste har som hobby att skryta över dem. Vi får ses om deras barn kommer att sticka ut så mycket att de blir handikappade eller blir framgångsrika. Det sista är naturligtvis bara lösa spekulationer, jag ska inte gissa hur mina syskonbarn kommer att bli när de växer upp. Samtidigt är det ingen nyhet att barn ofta blir lika sina föräldrar. Det har vi vetat sedan urminnes tider.

Leave a Reply

