Fredagsuppdatering : Psykisk sjukdom och framgång : Del 2

Detta är den typ av artiklar jag har ett problem med. Rubriken är ju trevlig: I’m not bad I’m not ill, I’m autistic. Kvinnan i artikeln, som för övrigt inte diagnostiseras förrän hon var 42 (själv var jag 27 vilket jag tyckte var sent), är högutbildad. Enligt artikeln har hon en fil.mag. i musik och hon har doktorerat på ämnet Autism och konst*.

Om vi i detta resonemang bara fokuserar på hennes utbildning är hon “lyckad”. Men jag tror inte hon är representativ för autistiska, inte ens för högfungerande autistiska. Bland de jag har träffat är det betydligt mer vanligt att vi är underutbildade. Det är inget fel med framgångshistorier, men det jag vill se mer av är riktiga förslag om hur vi som samhälle ska se till att alla ska nå sin fulla potential. Om vi fokuserar på framgångshistorierna, inte erkänner att det finns ett problem med t.ex. underutbildning bland personer med NPF, kommer vi aldrig att hitta lösningar. Jag vill ha lösningar, inte bara få bekräftat att vissa personer kan övervinna svårigheter.

* Förhoppningsvis översatte jag hennes titel rätt, original: “Master of Philosophy degree in music composition from the University of Hong Kong and a PhD in autism and art at the University of New South Wales in Sydney.”

Leave a Reply

