Fredagsuppdatering : antidepressiva läkemedel under graviditet samt namndroppning.

Detta är något jag vill ska vara sant: Liten risk med antidepressiva under graviditet . Risken med antidepressiva under graviditeten som artikeln pratar om är autism. Att antidepressiva läkemedel under graviditet skulle öka sannolikheten att barnet föds med autism är något som har lagts fram som bevis på att autism är mindre genetiskt än tidigare trott. Med risk för att skriva samma sak som jag skrivit tidigare, jag vill hellre vara en naturlig variation än en sjukdom, därför vill som sagt var att detta ska vara sant. Något annat jag också skrivit är att saker och ting tyvärr inte är sanna bara för att man vill det (vad än Donald Trump och hans fan tror fungerar det inte så).

Så här skrev Agnes Wold: ”Forskningresultat passar egentligen illa som nyhetsstoff. Forskningsfronten rör sig framåt genom att tusen och åter tusen små pusselbitar läggs ihop. Sällan förtjänar den enskilda pusselbiten, en vetenskaplig artikel eller avhandling, att bli en nyhet”*. Nu verkar det som även tidigare studier visar att antidepressiva läkemedel under graviditet inte är någon stor faktor . Jag har bl.a. sett en gammal video med Rebecca Watson om ämnet.

* Jag hittade citatet i en artikel av Mats Reimer, i Dagens medicin, som faktiskt också handlar om graviditet och vad mamman gör när hon är gravid. För media i allmänhet tycker att gravida inte oroar sig tillräckligt mycket om vad som är bra och dåligt för barnet.

Leave a Reply

