Herr Staël von Holsteina, tänk om det är så illa att misslyckas?

Observera att jag i följande inlägg inte är killen som säger åt dig att du inte ska följa dina drömmar. Jag vill bara vi ska erkänna att det finns en mörk sida av rådet.

Rich Piana (1971-2017) var en amerikansk kroppsbyggare och jag har faktiskt har sett en eller två av hans videos. I skrivandets stund var det bara någon vecka sedan han dog. Utan att egentligen uttala mig om det dödsfallet, kan vi nog allmänt säga, att såg man ut som Rich Piana har man gjort konstiga grejer med kroppen.

Rich Piana hade en dröm, han hade viljan och han gjorde allt för att nå sitt mål. Inklusive tog enorma mängder dopingpreparat. Han var ett extremt fall eftersom väldigt få drömmar innefattar tillväxthormoner för över 1000 USD per vecka. Men är inte läkemedel, doping, droger, för att öka sin prestationsförmåga den logiska konsekvensen av att ett samhälle som hela tiden säger åt dig att göra allt för att nå dina drömmar? Smartdrugs är något som har diskuterats mycket. Jag personligen är skeptisk till att t.ex. parkinsonmedicin eller narkolepsi medicin verkligen gör dig smartare eller mer produktiv. Men Silicon Valley påstås vara på narkolepsimedicin och mikrodoser LSD på samma sätt som kroppsbyggare är på hormoner.

Just budskapet om att alla måste jobba hårt för att nå sina mål fick jag en överdos av för någon vecka sedan när jag läste Johan Staël von Holsteinas krönika: Staël von Holstein: Det handlar inte om att vara född med pengar utan att vilja och kämpa. Han ställer frågan om det verkligen är så farligt att misslyckas? Jo tänk om det kan vara det? Det kan ge medicinska problem. Personligen har jag upplevt utbrändhet, ångest och depression. Det är rent medicinska problem, och jag fick dem utan att ta till något starkare än kaffe.

Nu säger vän av ordning att Johan inte uppmanar någon att ta till läkemedel för att nå sitt mål. Men dels, som sagt det är något av en logisk slutpunk av att göra allt för att nå sitt mål. Det är inte omöjligt att en ung kille som såg upp till Rich inspireras av Johans krönika till att göra “allt”. Dels, som jag också var inne på, även om det är en väldigt liten procent som tar till läkemedel för att nå sitt mål, betyder det inte att det är ofarligt att satsa > 10 000 timmar på ett mål, bara för att misslyckas. Utbrändhet, ångest och depression är också medicinska följder. Att lägga ner 10000 timmar på sin dröm bara för att få se den krossas låter inte direkt hälsosamt. Låt oss åtminstone erkänna det. Eftersom jag har egen erfarenhet kan jag gå längre än att säga att det låter hälsosamt. För mig personligen skapade det ångest och depression.

Ovanstående handlar om individnivå. Vi har också frågeställningen vad Johans det är bara att jobba hårt och ha vilja attityd. Ja varför skapa ett inkluderande samhälle, när alla som är utanför bara är det eftersom de inte har jobbat hårt. Varför erkänna att utbildningsväsendet inte passar alla, när de som misslyckas gör det eftersom de inte jobbar tillräckligt hårt.

One thought on “Herr Staël von Holsteina, tänk om det är så illa att misslyckas?

Leave a Reply

