Vad jag trodde biohackning var

För att följa upp mitt senaste inlägg. Jag var kanske lite otydlig om vad exakt jag trodde “biohackning” var. Detta är ett exempel på vad jag trodde det var, min tolkning av ett recept på artisanal-gmo-“kaffe”. (Obs. näst sista meningen):

Du behöver:

Maskrosor
Rekombinant DNA
Ett våtlabb
Bakterien Agrobacterium tumefaciens.

1.Googla på vilka olika enzymer som behövs för biosyntes av koffein.
2. Beställ en plasmid med gener för att tillverka enzymer till biosyntes av koffein (plus promoter och terminator, behövs för att starta och avsluta avläsning av gener), samt en socker tolerans marker. Om ni kan rekombinera DNA kan ni göra detta steg själva med restriktionase och lingase enzymer.
4. Tillsätt plasmiderna till en kultur med a. tumefaciens-bakterier och ge kulturen en elstöt. Chocken hjälper plasmiden att ta sig in i bakterierna .
5. Infektera en kultur med celler från maskrosor med a. tumefaciens. Bakterierna kommer att föra in generna för biosyntes av koffein i växtcellerna.
6. Odla växtcellerna i ett medium med en sockerart som de i vanliga fall inte tål. Detta kommer att sortera bort de celler som inte har tagit upp plasmiden med generna för koffein tillverkning och sockertolerans. Gro maskrosor från cellkulturerna. Hoppas att maskrosorna tillverkar koffein. Rosta och mal maskrosroten. Brygg “kaffe” på roten. Ni har nu en mörk, koffeinhaltig dryck som inte tär på jordens resurser och som du vet säkert inte är plockad av barnslavar.

Ni kommer att gå på minor, det kommer att ta längre tid än ni tror, ni kommer antagligen att ge upp. Dessutom finns det lagstiftning om gmo, som jag inte rekommenderar ni bryter mot. Det sagt förr eller senare kommer ett team att ta fram en gröda i stil med ovanstående.

2 thoughts on “Vad jag trodde biohackning var

  1. Hej! Jag hittade din blogg idag och vill bara tacka för intressanta inlägg! T ex biohacking är något jag också funderat över i liknande banor som du, och dina tankar är kul att ta del av.

Leave a Reply

