Så netflix, ASD och dejtande

Jag hatar egentligen ordet “cringe”, antagligen är en anledning till mitt ogillande av ordet att jag hatar den typen av humor. Tyvärr måste jag använda det ordet för Netflix-serien Atypical. Jag har bara sett halva första avsnittet av serien för jag klara inte att se mer. Huvudpersonen är en autistisk pojke i de sena tonåren. I första avsnittet kommer han, med hjälp av sin terapeft, på att han ska dejta. Resultatet är cringe. Det påminner mig om den gången The Onion hade en rubrik i stil med denna: “NASA-arbetaren meddelar att han kommer att närma sig en tjejen inom fem år”. Eftersom det är stereotypen av någon som arbetar på NASA, det är en man som tycker att det är lättare att landa en rover på Mars än att få ett date. Och han har antagligen också ASD.

Men okej, jag har varit på två dejter i mitt liv och en av de gångerna visste tjejen i fråga inte att det var en dejt. Rättare sagt jag tänker på ett specifikt tillfälle, men ingen av oss såg det som en dejt. Jag ljuger och säger det var en en dejt eftersom det låter så cringe att bara ha varit på en dejt i sitt liv. Det ska nog tilläggas att även om vi tänker oss att män med ASD verkligen tycker det är svårare att få en dejt än att landa en rover på Mars, så betyder det inte det är lättare för kvinnor med ASD. Ni vet hur jag menar, det är säker värre för kvinnor med ASD som dejtar män. Det är farligt på ett helt annat sätt.

Men tillbaka till serien. Jag har som sagt var bara sett ca 30 min av den. Detta är ingen recension, bara ett igenkännande i att det är svårt att dejta.

Leave a Reply

